Ερευνητικό έργο «Ποσοτική ανάλυση κινδύνου τυχαίας έκλυσης επικίνδυνων ουσιών σε ένα διυλιστήριο και τη γύρω περιοχή του», χρηματοδοτούμενο από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Μεταδιδακτορική Βιομηχανική Υποτροφία, Επιβλέπουσα ΕΚΕΦΕ ‘Δ’: Δρ. Ζωή Νιβολιανίτη, Μέντορας Μότορ Όιλ (Ελλάς): Κα Ευαγγελία Στέφα, Μεταδιδακτορικός Υπότροφος: Δρ. Χρήστος Αργυρόπουλος, Εταιρεία/Συγχρηματοδότης: Μότορ Όιλ (Ελλάς), [2018-2021].
Μεγάλα βιομηχανικά ατυχήματα με εκλύσεις επικίνδυνων ρύπων καταγράφονται συνέχεια σε όλο τον κόσμο με σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, την οικονομία, καθώς και στην υγεία των εργαζομένων και των κατοίκων της γειτνιάζουσας περιοχής. Οι εκλυόμενες ουσίες μπορεί να είναι τοξικές, εύφλεκτες, εκρηκτικές ή ένας συνδυασμός των προηγούμενων. Για αερομεταφερόμενες ουσίες, η εμπειρία έχει δείξει ότι η μεταφορά των ρύπων εντός πλουμίου με τη βοήθεια του ανέμου μπορεί να διανείμει δυνητικά τους τοξικούς ρύπους σε μεγάλες αποστάσεις, δημιουργώντας εν δυνάμει σοβαρά προβλήματα υγείας και αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, που είναι αρκετά δύσκολα να αντιμετωπιστούν. Ως εκ τούτου είναι σημαντικό να μπορούμε να προβλέπουμε τις συγκεντρώσεις των τοξικών ρύπων κοντά στο έδαφος, καθώς και την κατεύθυνση της τροχιάς του πλουμίου για ένα ευρύ φάσμα μετεωρολογικών συνθηκών. Ωστόσο, η μεγάλη έκλυση επικίνδυνων ουσιών συχνά συνοδεύεται με εν δυνάμει συμβάντα πυρκαγιάς και εκρήξεων στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις ή στους αποθηκευτικούς χώρους δεξαμενών, προκαλώντας περιπτώσεις όπου από ένα αρχικό ατύχημα έχουμε κλιμάκωση σε περισσότερα (ντόμινο). Ως αποτέλεσμα, παρατηρείται αυξημένη σοβαρότητα των επιπτώσεων εκτός του χώρου εγκαταστάσεων, που είναι δύσκολο να προβλεφθεί και να παρακολουθηθεί αποτελεσματικά.
To τρέχον έργο (project) έχει σαν κύριο σκοπό την ποσοτική ανάλυση κινδύνου από σενάρια ατυχημάτων που περιλαμβάνουν έκλυση επικίνδυνων ουσιών (π.χ. υγρά καύσιμα, ατμούς υδρογονανθράκων και τοξικών αερίων) και διαφορετικές μετεωρολογικές συνθήκες (κατεύθυνση ανέμου, ατμοσφαιρική ευστάθεια, κτλ.) για τις εγκαταστάσεις του διυλιστήριου της Μότορ Όιλ Ελλάς καθώς και της άμεσης γειτνιάζουσας περιοχής. Επιπλέον, γίνεται προσπάθεια για τον καθορισμό ζωνών ασφάλειας σε πιθανό ατύχημα ντόμινο των γειτονικών εγκαταστάσεων καθώς και τον προσδιορισμό των συνολικών συνεπειών στο περιβάλλον και στον πληθυσμό της περιοχής. Τέλος είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι τα ευρήματα της παρούσας μελέτης θα χρησιμοποιηθούν για την αναβάθμιση και επικαιροποίηση των σχεδίων έκτακτης ανάγκης της ευρύτερης περιοχής του διυλιστηρίου, καθώς και στην βελτίωση των υφιστάμενων υπολογιστικών εργαλείων.